مطلب تکمیلی مطالعات نهم
🌍 *چرا به سلسله پهلوی، گفتند پهلوی؟*
🌍 مربوط به درس تاریخ نهم
چرا این اسم را روی خاندانشان گذاشتند؟
تا سال 1304 که زمان تغییر سلطنت قاجاریه به پهلوی است، رضاخان با القاب و مناصب او، نامیده شده است و نشان می دهد در همان زمان از کودتا تا پادشاهی او را رضا خان میرپنج یا رضاخان سردار سپه می نامیده اند.
چون داشتن نام فامیلی از حدود سال 1302 تا سال 1306 معمول شده و باید هر فرد نام فامیلی انتخاب می کرد، مشاورین فرهنگی او با توجه به علائق باستان گرایی ، نام پهلوی را که نوعی زبان فارسی باستان بوده و نیز لغت "پهله" و "فهله" که به معنی پهلوان و قهرمان نیز تعبیر می شده ( و البته فهلویات به معنی ترانه های روستایی و محلی بوده و مربوط به این نامگذاری نمی باشد)، برای او انتخاب نموده اند
و در ماده واحد تغییر سلطنت در سال 1304، نام اعلیحضرت پهلوی قید شده است.
گفته اند که این نام فامیلی قبلا مربوط به محمود محمود مورخ معروف تاریخ روابط ایران و انگلیس بوده (در 8 جلد) که او را مجبور کردند نام فامیلی دیگری را انتخاب نماید و این فامیلی مخصوص رضاخان و خانواده او گردید.
محمود پهلوی (سابق) نام فامیلی دیگری را انتخاب نکرد و اسم خود را نیز برای نام فامیلی انتخاب نمود.